söndag 17 januari 2010

Kofta av Vålberggarn

Min Vålbergkofta har varit färdig ett tag, har jag bott i koftan under en hel vecka och mår fintfint hela tiden. Den är varm och lätt att ha på. Vålberggarnet kommer från det lilla spinneriet Wåhlstedts textilverkstad i DalaFloda och färgen heter "Blåeld". Alla deras garner har poetiska och naturinspirerade namn. Vad sägs om "Fjäll i december", "Tallstam" eller "Midvinterros"?
Knapparna är köpta hos Bolla, jag tror att de från början är gjorda till en stilig damkappa, passar precis i färg till min kofta.
"Uppifrån och ner" metoden passar perfekt till ett garn som är spunnet eller färgad i melering. Eftersom man stickar allt på en gång bildas inga hack i färgerna. Jag drar storlek 42 och till Koftan har det gått åt 530gram garn. Jag har använt stickor nr 5.
Med hej fr. Tant Kofta

9 kommentarer:

Unknown sa...

Koften er superfin og selvfølgelig i en nydelig farge. :))

metamorphosis sa...

Supersnyggt!

(extra poäng också för de röda accenterna... kängorna och halsbanet)

miastick sa...

Den är Magnifik- jag älskar garnet och raglankoftor uppifrån-och-ner äger. Kommer att härma dig lite tror jag :)

Maria i Falkenberg sa...

Vilken färg. YUM!

Ing-Marie i Säter sa...

Härlig tröja. Jag har snart gjort om min för andragången i mitt Vålberggarn Skogsljung. Är inte helt nöjd. Ska jag repa upp tro...

tomtan sa...

Riktigt snygg!!!! Min går lite trögt, men jag ska jobba ihelgen och när man vakar blir det lätt en massa dötid..... så vem vet *ler*

fale artut sa...

Mycket fin, färgerna är härliga och modellerna likaså!

Anonym sa...

Underbar kofta! Både färg o form.. Vad är det för mönster el är det något "hemmasnickrat"? Har letat efter någon form av basmönster men inte hittat "rätt" Hälsningar Maritha

Anonym sa...

Ursäkta, nu har jag läst lite noggrannare på högersidan...
Har mailat dej om att få köpa mönster!Mvh Maritha